Marken

Zuiderzee Ijzelmeer Markermeer Volendam Monnickendam VOC
Mode De   A     Distance Durée  
Volendam Marken - Haven     30'  
Monnickendam Marken - Parkeerplaats          

Marken est une presqu'île située sur IJsselmeer aux Pays-Bas. Elle appartient à la commune de Waterland dans la province de la Hollande-Septentrionale. Marken est séparé du continent par la Gouwzee. Cette île a été reliée au continent par une digue en 1957, c'est donc une presqu'île.

L'île est réputée pour son village touristique, ses maisons en bois et son aspect folklorique.
Au nord de l'île, la digue qui s'élance vers le nord sur un peu plus de 2 km, est la première phase inachevée de la construction du markerwaard, construite en 1941.

Le peintre Xavier Mellery, (1845-1921), a séjourné à Marken et y a réalisé diverses œuvres qui témoignent de la vie quotidienne.

Wanneer je vanaf de dijk aan komt rijden in Marken, vallen de karakteristieke groene huisjes direct op. De kenmerkende groene huizen staan verspreid door het eiland. Om de overlast van mogelijke overstromingen zoveel tegen te gaan, bouwden de inwoners destijds de houten huizen op zogenoemde ‘werven’. Dit zijn kunstmatige heuvels van 2 tot 3 meter hoog. Vanaf de aanleg van de Afsluitdijk (in 1932) is het overstromingsgevaar geweken, maar de werven zijn gebleven.

Geschiedenis van Marken

Het schitterende schiereiland Marken wordt omringd door de Gouwzee en het Markermeer. Tot 1957 was Marken een geïsoleerd eiland. Vandaag de dag is Marken door een dam met het vaste land verbonden. Eerst in de Zuiderzee en later in het IJsselmeer. In de dertiende eeuw waren de eerste bewoners monniken uit Friesland. Doordat de zee regelmatig over het eiland stroomde, was de grond uitermate vruchtbaar. Inwoners leefden destijds vooral van veeteelt en landbouw. Later leefde de bevolking op Marken ook van de visserij, al bleef de landbouw de belangrijkste inkomstenbron.

Haven De Visscher Taverne Kijkhuisje Sijtje Boes
    Havenbuurt 21

In de pittoreske haven van Marken word je verwelkomd door de kenmerkende houten groenen huisjes. De huizen zijn destijds geclusterd gebouwd op kunstmatige heuvels ter bescherming van het opkomend water van de Zuiderzee. Rondom de haven van Marken kun je een aantal souvenirwinkeltjes bezoeken. Wandel bijvoorbeeld langs de authentieke huizen en neem de eeuwenoude cultuur die Marken te bieden heeft in je op. Neem ook eens een kijkje in een van de traditioneel ingerichte Marker huisje.

Heb je trek gekregen van je wandeling door Marken? Eet een vers visje bij een viskraam in de haven of breng een bezoek aan restaurant Taverne de Visscher. Bij de oudste taverne op Marken kun je terecht voor een lekkere lunch of diner. Geniet van de schitterende ligging in de haven en kijk uit over het Markermeer. Wist je dat je Taverne de Visscher beschikt over een unieke collectie scheepsmodellen?

Marker Museum    
Kerkbuurt 44-47    
     
   

Openingstijden 25 maart t/m 30 september 2024
dagelijks van 10.00 – 17.00 uur, op zon- en feestdagen van 12.00 – 16.00

3€ / 0€

 

Vuurtoren
Het Paard van Marken
Adres Paard van Marken: Oosterpad 1. Het Paard van Marken is ongeveer 30 minuten wandelen vanaf de haven van Marken.
   

Sinds 1700 heeft Marken een eigen vuurtoren. Het Paard van Marken is gelegen op het meest oostelijke puntje van het eiland, gelegen op een zandstrandje aan de rand van het Markermeer. In 1839 is de huidige vuurtoren ‘Paard van Marken’ gebouwd. Wist je dat het Paard van Marken een van de meest gefotografeerde vuurtorens van Nederland is? In 1971 is het Paard van Marken door kruiend ijs een paar centimeter van zijn plaats geduwd. Dit vond een jaar later plaats dan de benoeming van de vuurtoren tot Rijksmonument. Tegenwoordig is deze vuurtoren bewoond door Thijs en Liliane Spijker. 

Le Paard van Marken est le phare de Marken. Le phare a été conçu par J. Valk et construit en 1839 et est situé sur la pointe est de l'île. La tour a une hauteur de 16 mètres et une portée lumineuse de 16,7 km. La tour a commencé comme une balise carrée en 1700. Des bâtiments ultérieurs ont été construits sur le phare, ce qui a donné à la tour sa forme caractéristique. En 1814, la tour reçut une bulle de brouillard. La tour ronde a été construite en 1839 sur les fondations de la balise. En 1919, la cloche de brouillard est remplacée par une corne de brume, le phare souffre régulièrement de la dérive des glaces. En 1971, c'était si grave que la tour a été poussée à quelques centimètres de sa place. Le phare est actuellement habité et est classé monument national depuis 1970.

     
De Grote Kerk    

Bij een bezoek aan Marken, is de Grote Kerk in de Kerkbuurt zeker een bezoek waard. Deze bezienswaardigheid in Marken werd in 1903 en 1904 naar ontwerp van A.H.L. Kups gebouwd. De Grote Kerk is een vervanger van een Waterstaatskerk. Sommige elementen in de kerk zijn al veel ouder! De zeskantige preekstoel, de lezenaar, de kroonluchters en een koperen dubbelblaker stammen uit de 17e eeuw en zijn onder de bescherming van de rijksmonument-status. De Grote Kerk is vanaf de opening in gebruik als protestantse kerk. 

Van april t/m oktober is de kerk geopend om te bezoeken.

     
     
Klompenmakerij - Kets 52    
   
Altijd al benieuwd geweest hoe authentieke klompen gemaakt werden? Bezoek dan het Klompenmuseum op Marken. Hier vind je klompen in alle soorten en maten. De traditionele klompenmaker laat zien hoe klompen van een blok hout gemaakt worden. Om deze klompen te maken, worden oude machines uit de jaren 30 gebruikt. Ook kun je een kijkje nemen in het klompenmuseum met allerlei oude of bijzondere klompen
Oorlogsmuseum    
  Een laatste bezienswaardigheid in Marken, wat je gezien moet hebben, is het Oorlogsmonument. Het monument staat aan de Kerkbuurt ter herinnering aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Bij het oorlogsmonument staat ook een gedenkteken. Dit herinnert de inwoners van Marken aan de crash van een Short Stirling BK 710-vliegtuig, wat gebeurde in de nacht van 25 op 26 mei 1943. Het propellerblad op het gedenkteken is afkomstig van de originele Short Shirling BK710.
Monument 'The Wave' Watersnoodmonument      
'The Wave' est un mémorial qui commémore les victimes de l' onde de tempête dans la nuit du 13 au 14 janvier 1916. La statue en acier est constituée de personnes grandeur nature sur un bateau, les bras tendus, appelant à l'attention et à l'aide. La statue de Linda Verkaaik est située sur le Hogedijk dans le port de l'ancienne île de Marken et offre une vue sur le Gouwzee.
'The Wave'
en tant que forme symbolise la signification de l'arche de Noé. Cependant, The Wave, c’est avant tout l’imaginaire de la connexion. La catastrophe a nécessité une coopération pour lutter contre l'eau. La coopération et la solidarité ont été une réponse aux appels à l'aide et au désespoir au moment de la catastrophe. L'idée de « The Wave », une vague d'eau, vient des stades où le public travaille ensemble lors de l'exécution de la vague et reprend les mouvements de chacun. La collaboration était également nécessaire lors du transfert des sacs de sable. [1] « Waving » en néerlandais ressemble à « tissage » où les tissus sont tissés par la collaboration de la chaîne et de la trame. Des tissus qui ont dû sécher à nouveau après l'inondation. Les motifs du costume de deuil Marker sont incorporés dans les « voiles » en plastique qui dépassent au-dessus du monument. Le banc est un lieu de rencontre pour réfléchir et méditer sur le pouvoir de l'eau.
In 1916 werden Marken en andere dorpen aan de Zuiderzee getroffen door een grote watersnoodramp. In 2016 werd ter nagedachtenis aan de ramp het monument ‘The Wave’ onthuld. De bezienswaardigheid in Marken verbeeldt een golf op zee en nodigt uit tot bezinning, bewustwording en ontmoeting. Het monument is gelegen op de kop van de zuidelijke havendam aan de haven van Marken, voorbij de huisjes in de Havenbuurt L'œuvre a été choisie parmi 74 candidatures par un comité de sélection et la population de Marker suite à un appel de la municipalité de Waterland, du Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, du Rijkswaterstaat et de la province de Hollande du Nord. La Vague a été dévoilée le 14 janvier 2016, cent ans après la catastrophe, par la bourgmestre Luzette Wagenaar-Kroon de la commune de Waterland et le responsable local de la digue de l'Office des eaux
       
 
Sijtje Boes Dans la seconde moitié du dix-neuvième siècle, Marken a été a également été découvert par des "étrangers". Comme à Volendam, ce sont il s'agissait d'artistes qui étaient attirés par le la vue des costumes colorés et du village avec ses son port pittoresque, ses ruelles étroites et ses nombreux ponts. Le trafic des "étrangers" a signifié une source croissante
de revenu pour les Markers pauvres. Un des habitants de l'île qui a été le premier à s'en rendre compte est le légendaire Sijtje. Boes. Elle a utilisé son instinct commercial pour créer une attraction touristique de l'île. Depuis plus de soixante ans, pour un à un droit d'entrée modeste, elle a fait visiter son chalet typique de Marker.
Dans le chalet Havenbuurt 21, elle tenait une boutique de souvenirs, ce magasin de souvenirs est toujours là !
Hof van Marken En 1903, un incendie s'est déclaré a éclaté à l'hôtel de Jong sur Marken, celui-ci avait conséquences graves, les maisons en bois étaient si proches les unes des autres que en peu de temps, la totalité Le quartier était en flammes. Le site pompiers sur Marken n'ont pas pu mettre cela en place par eux-mêmes et a appelé à l'aide de Monnickendam. À l'époque, il n'y avait pas de digue reliant Marken au continent continentale. Le camion de pompiers de Monnickendam a été à bord d'un bateau à moteur, mais en raison d'un épais brouillard, l'île n'a pas pu être trouvée et le camion de pompiers a dû se rendre sur place revenir à nouveau. Le feu a détruit de nombreuses maisons. Après 1903 l'hôtel de Jong a été reconstruit, aujourd'hui sous le nom de
nom : le Hof van Marken. A l'époque, le Hof van Marken était l'endroit où séjournaient les peintres qui ont peint l'île pittoresque. L'hôtel a été le premier à disposer d'une connexion téléphonique sur Marken qui a été utilisé avec plaisir.
De Klompen fabriek Van harte welkom bij één van de oudste klompenmakers van Nederland. Wist u dat klompen eigenlijk uit China komen? Natuurlijk hadden deze klompen een andere vorm, maar in Duitsland, België en Nederland hebben ze het klompen maken afgekeken van China. Na het uitvinden van de stoommachine werd het klompen maken op industriële schaal toegepast. Er kon zo sneller gewerkt worden, maar het bleef toch voor een groot gedeelte handwerk en er was behoorlijk wat vakmanschap voor nodig!
Bovendien was het met de scherpe beitels, aangedreven door stoom, een gevaarlijke klus! In Nederland worden nog steeds klompen gemaakt voor
dagelijks gebruik, maar deze klompenmakerij wordt nu gebruikt om te laten zien hoe het er vroeger aan toe ging, alsof de tijd heeft stilgestaan.
De stoommachine die binnen te zien is, heeft een indrukwekkende reis over de wereld gemaakt, de machine is in 1913 gebouwd in Duitsland en is hier in gebruik genomen. Marken was toen een eiland, de distributie van klompen op het vaste land was veel gemakkelijker, dus de stoommachine werd op
Marken overbodig. Na daarna kort gebruikt te zijn geweest in Amsterdam, werd de machine aan een Braziliaanse suikerriet plantage verkocht. De stoommachine heeft leren banden, deze kunnen erg slecht tegen het warme en vochtige klimaat in Brazilië, daardoor werd het onderhoud al gauw te duur. Daarom heeft de machine jaren in een oude schuur opgeslagen gestaan tot een antiquair hem weer terughaalde naar Nederland. De machine werd
in Limburg bij iemand thuis gebruikt om stroom op te wekken (in die tijd een hele luxe!), maar de vrouw des huizes vond het al gauw welletjes. De voordelen wogen nooit op tegen de nadelen. De huidige klompenmaker heeft er alles aan gedaan om de sfeer van toen te bewaren en ook te herstellen om weer terug te brengen naar hoe het vroeger was. Zijn verzameling stoommachines is zeer indrukwekkend! De verzameling werd al fl ink uitgebreid toen hij in zijn zoektocht een stoommachine tegenkwam die wel heel erg leek op die uit het logboek van de oude fabriek. Het heeft meer dan een jaar geduurd om de leren banden te herstellen, de spoelen compleet te maken en de machine weer naar behoren te laten werken. Er was slechts één originele beitel bewaard in de fabriek, maar de rest is overal door Nederland en Duitsland gevonden. Deze machine staat aan het begin van het industrieel klompen maken in Nederland.
Zereiderpad In de 13e eeuw werd Marken dooreen zware storm gescheiden van de rest vanNoord-Holland. In deze tijd waren er monniken uitFriesland die het eiland kochten, zij bedreven erlandbouw en veeteelt. Om het eiland tebeschermen, bouwden ze hun boerderijen ophoogten, de zogenaamde werven.
Het Zereiderpadlag toen tussen de twee aangelegde werven: De Monnikenwerf, nu een deel van de Kerkbuurt en de inmiddels verdwenen kloosterwerf. Deze kloosterwerf is nu verdwenen in het water. Op def oto staan twee jongetjes op het Zereiderpad. In de klederdracht van vroeger droegen jongetjes ook rokken en hadden ze even lang haar als de meisjes. Jongens van 8 en meisjes van 10 jaar oud kregen kleding die meer
leek op de volwassenkleding, de tussendracht genoemd. Dat de Marker Klederdracht zo uitgebreid is, is te dankenaan het feit dat er weinig landbouw mogelijk was. Wanneer de mannen op zee waren, warende vrouwen en kinderen op elkaar aangewezen. Daarom was er tijd genoeg om de kledingrijk te versieren met
Veehouderij op Marken In de zomer kun je genieten van de bonte verzameling koeien diebuiten staan te grazen. Kijk er ook niet vreemd van op als je een keertje op het fietspad moetwachten op overstekende koeien! Een leuk gezicht. Je bent ook van harte welkom om eveneen kijkje te nemen bij de koeien die binnen staan. Op zaterdag is het zelfs mogelijk om destreekproducten winkel te bezoeken, welke ook op de boerderij te vinden is.
Voorheen hadden de Marker boeren het niet zo breed. De meeste mannen waren vissers, maar er was in 1881 een vrouw die alleen achterbleef met drie kleine kinderen toen haar echtgenoot verdronk op zee. Noodgedwongen begon zij met boeren. Marken bleef natuurlijk regelmatig overstromen wat
grote gevolgen had voor de kwaliteit van het grasland. In de zomer stonden de koeien buiten op zompige, brakke weilanden.
Extra inkomsten werden gehaald uit het verkopen van hooi, dat lieten ze extra lang groeien om de kans op hooibroei te verkleinen. Het hooi was geliefd in de Vechtstreek waar de Markers over de Zuiderzee naartoe voeren. Na de komst van de Afsluitdijk ging het nog beter. Het bleef wel lastig om een stabiele markt voor de producten te creëren. In de zomer hadden ze een overschot aan melk, in de winter een tekort zodat er in de winter geprobeerd werd om er boter en kaas van te maken. Marken telde in 1957, na de aanleg van de dijk naar het vasteland, zo’n zestien melkveehouders.
Tegenwoordig is het er nog maar één.
Het Goudriaankanaal Na de watersnoodramp van 1825, waarbij grote delen van Waterland onder water kwamen te staan, wilde koning Willem I Amsterdam tegen stormvloeden beschermen door het IJ af te sluiten. Om de stad toch een goede verbinding te geven met de Zuiderzee en daarmee met de wereldzeeën,
werd besloten om een kanaal van IJdoorn door Waterland, de Gouwzee en Marken te graven: het Goudriaankanaal. Als het plan zou zijn uitgevoerd zou een groot deel van Marken zijn vergraven. Amsterdam was echter fel tegen de afsluiting van het IJ en de Tweede Kamer verzette zich tegen de hoge kosten. In 1828 besloot de koning het graafwerk te staken. De dammen in de Gouwzee werden verwijderd en het kanaal gedempt. De smalle sloten zijn er nog wel. Sindsdien is het tracé van het kanaal zoals het op Marken en in Waterland is uitgezet zichtbaar gebleven.
Werven Vanaf het ‘boerenpadje’ (het oosterpad) zijn de verschillende werven goed te zien! Over het ontstaan van de werven is vrij weinig bekend. In de loop der eeuwen zijn er ongeveer 27 namen van werven bekend. In de loop van de tijd zijn de werven uitgebreid en dichter bebouwd, sommige zelfs zo dicht dat ze tegen elkaar aanliggen. Rondom de werven liggen ‘bleekvelden’ kleine graslandjes waar de bewoners vroeger hun was bleekten. Vlakbij de vuurtoren is nog een vergane werf te ontdekken, het land ligt hier
Vuurtoren Het Paard van Marken’: al sinds 1700 heeft Marken een eigen vuurtoren, op het oostelijke punt van het eiland. Destijds neergezet om de route van de
Waddenzee naar Amsterdam te markeren. De huidige vuurtoren “Het Paard van Marken” is in 1839 gebouwd en absoluut een bezoekje waard. ’s Winters ontstaat er soms kruiend ijs rondom de 16 meter hoge vuurtoren. In 1971 was dit zó erg dat de toren enkele centimeters van zijn plaats werd
geduwd. In 1992 is het oude lichthuis vervangen, dit oude lichthuis is vandaag de dag nog te vinden op de haven van Marken bij de KNRM.
Het Suikerschip Ook Marken was tijdens de Tweede Wereldoorlog bezet, toch ging het er hier wel vriendelijk aan toe. Veel te eten was er niet, maar de Markers verkregen op 4 oktober 1944 een fantastisch ruilmiddel waardoor ze in een soort glorietijd belandden! Zes schepen lagen er bij de Marker dijk toen de
vuurtorenwachter uit het raam keek. Eén van de schepen was helaas gezonken! Een wachter had dit schip vluchtig bekeken, deze lag vol met suiker! Deze suiker was door de vijand gevorderd in Dinteloord en onderweg naar Duitsland. Vanaf dat moment ging het snel! Alsof het een goldrush was. Bootjes roeiend naar het gezonken vaartuig, suiker aan boord hijsen en als de duvel weer terug naar de dijk. Er werd door weer en wind de hele dag door met suiker gesleept, donderdag, vrijdag en zaterdag. Op zondag niet. Wanneer de Markers maandag weer de laatste zakken wilden ophalen, was het schip al leeg! Desalniettemin was er voldoende en dit werd geruild voor tarwe en andere etenswaren. Een feestje!
Oorlogsmonument Voor het Trefpunt, het dorpshuis van Marken, staat het Oorlogsmonument. Dit staat hier ter herinnering aan de slachto  ers van de Tweede Wereldoorlog. Ook staat hier een gedenkteken dat de inwoners van Marken herinnert aan de crash van een Short Stirling BK 710-vliegtuig in de nacht van 25 op 26 mei 1943. Het propellerblad op het gedenkteken is afkomstig van de originele Short Shirling BK 710.
Marker Museum Het Marker Museum is gehuisvest in zes historische woningen in het oude centrum van Marken. Het museum geeft een uniek inkijkje in hoe men vroeger op het eiland leefde. Zo vind je in het museum een oud Marker vissershuisje en een historische verzameling van Marker Klederdrachten. Elk jaar wordt er een ander thema in het museum belicht. Momenteel is dit museum gesloten.
Kerk De Grote Kerk op Marken werd in 1903 en 1904 gebouwd, maar sommige elementen in de kerk zijn veel ouder. De zeskantige preekstoel, de lezenaar, de kroonluchters en een koperen dubbelblaker stammen uit de 17e eeuw. Ook de klok in de kerktoren stamt af uit de 17e eeuw. Mocht de Grote Kerk open zijn, is het zeker de moeite waard om binnen een kijkje te nemen naar de scheepsmodellen. De Grote Kerk op Marken behoort zelfs tot één van de hoogste punten van Noord Holland!
Bijnamen Bijnamen op Marken waren net zo gewoon als in Volendam, er wonen echter minder mensen op Marken waardoor de bijnamen vooral praktisch waren, dus Trijntje van Piet van Klaas van de Toren. (De oorspronkelijke vuurtorenbewoners.) Ook verschillende straatjes en buurten hadden namen.
Moeniswerf was zo ver weg dat men het Engeland noemde. Onderaan de Havenbuurt vind je Moskou, Siberië en Nova Zembla want deze waren koud en moeilijk te bereiken met veel water en bruggetjes. Achter Taverne de Visscher ligt buurt IV die Frankrijk werd genoemd, deze was redelijk beschut en aangenaam. Op de Kerkbuurt vind je ook diverse bordjes op huizen met bijvoorbeeld: Vrolijke buurt en Pepersteeg.
Marken ligt volledig omringd door water, wat het voor kinderen nogal gevaarlijk kon maken. Ouders wilden de kinderen zoveel mogelijk op afstand houden, daarom werden er verhalen verteld over de Nokker, deze pakte je als je te dicht bij het water kwam!
De Begraafplaats Deze begraafplaats is in 1820 op een terp (de Altenawerf) aangelegd, dit om de overledenen te beschermen tegen het water. Het eiland overstroomde regelmatig en het gebeurde voorheen dat de kisten dan na een overstroming ronddobberden. De kisten kregen daarom een messingplaatje met de
naam erop, zodat ze weer op de goede plek begraven werden. Marken is niet groot en de graven werden toegewezen onder nummers. Het komt daarom voor dat er drie mensen onder hetzelfde nummer worden begraven. Het is een sobere begraafplaats, maar dat past bij de Marker gemeenschap.
Taverne de Visscher Dit is de oudste taverne van Marken. Van oudsher had deze taverne ook een slijterijfunctie en was het mede daardoor de centrale ontmoetingsplek op Marken. Roddels en nieuwtjes werden hier sneller verspreid dan er bier kon worden getapt. Tot op heden is de oude woning in originele staat behouden en staat de houten botenverzameling van de oprichter nog steeds uitgestald in de taverne. Wat ons betreft is dit de leukste plaats om te stoppen voor een kopje koffie met zelfgemaakte appeltaart of een lunch. Het enige gerecht dat nooit van de kaart is verdwenen? Het Marker
Visproeverijtje.
Kijkhuisje Bij een bezoek aan Marken hoort natuurlijk ook een kijkje in het leven van de Markers van vroeger. In dit oude huisje aan de haven kun je met eigen ogen zien hoe de Markers nog geen honderd jaar geleden leefden. De huizen op het eiland bestonden toen slechts uit één kamer, waarin vaak veel mensen leefden. Gezinnen met meer dan tien kinderen waren geen uitzondering! De bedstedes bestonden uit meerdere lagen, zodat behalve vader en moeder, ook een groot aantal kinderen hierin kon slapen. Marken is wereldberoemd om haar Klederdracht, waarvan er onwaarschijnlijk veel variatie bestaat. Zo is er niet alleen speciale dracht voor Pinksteren en Pasen, voor Koningsdag en trouwerijen, wanneer een Marker in rouw is draagt hij gedurende de 7 stadia van rouw alleen al tientallen verschillende varianten van de klederdracht.
The Wave In 1916 werden Marken en vele andere dorpen aan de Zuiderzee getro  en door een grote watersnoodramp. Stel je eens voor: Door de hoge golven werden botters en vaartuigen over de havendijk geslagen tegen de woningen aan. Het gejammer en geroep om hulp ging door merg en been. Mensen werden met ladders, touwen en dekzeilen erop uit gestuurd, maar ze kregen te horen dat de zaak hopeloos was en de dijk ondanks alle moeite het niet zou winnen van het water. Ter herinnering aan deze ramp, waarbij 16 mensen omkwamen, werd in 2016 aan de haven van Marken het monument ‘The Wave’ onthuld. Het beeld verbeeldt een golf op zee; het ontwerp is door de bevolking van Marken zelf uitgekozen.
Het wapen van Marken

De vlag van Marken bestaat voornamelijk uit twee kleuren: Azuurblauw en mosterdgeel, deze kleuren zag je ook terugkomen in het kijkhuisje. Op deze vlag is een Morenhoofd afgebeeld, de oorsprong van deze afbeelding is niet bevestigd. Er gaan meerdere verklaringen rond, we hebben er een aantal op een rijtje gezet.

  • Vroege Marker zeevaarders zouden tijdens een reis in de buurt van Italië een wapen hebben gezien met vier “Moorkoppen” erop afgebeeld en zo op het idee zijn gekomen om de Markervlag hier ook mee te versieren, ze wilden hierin niet overdrijven en namen genoegen met één kop.
  • Het wapen zou wellicht een afbeelding zijn van Christus of de Heilige Mauritius. Ook hierin zijn geen bewijzen.
  • Het zou ook kunnen dat meisjes van lichte zeden, woonachtig op Marken, zeelui op bezoek kregen na een lange reis. Deze hadden zongebruinde
    hoofden en zouden door de meisjes “Moorkoppen” genoemd zijn.

Marken heeft ook een eigen volkslied, daarin komen geen Moren voor. Dit lid wordt bij feestelijke gelegenheden nog steeds gezongen. De tekst en muziek zijn door Albert Klarenberg samengesteld die slechts een paar jaar op Marken woonde, waarschijnlijk had het eiland toch zijn hart veroverd!

    https://www.markenexpress.nl/en/information/walking-routes-volendam-marken/
    https://www.wandelingen.info/wandelen-op-marken/
Destination

Wandelen door het authentieke schiereiland Marken

Een actieve manier om Marken te verkennen, is door een wandeling te maken door de verschillende buurten. Marken is een charmant schiereiland en dat proef je! Wandel door de verschillende buurten, over de ophaalbruggen, de smalle steegjes en gezellige buurten. Marken is opgedeeld in verschillende buurtschappen, bijvoorbeeld de Kets rondom de haven en de kerk, de Minnebuurt ten noorden van het oude dorp en de Moeniswerf in het noordoostelijke deel.

Wandelroutes door Marken

Het schiereiland heeft een oppervlakte van 3,7 km2. Binnen een kort tijdsbestek maak je een prachtige wandeling over het hele eiland. We raden je aan de wandeling te starten bij de parkeerplaats. Allereerst kun je richting de haven wandelen. Daarna kun je de wandeling vervolgen door de verschillende buurtschappen en kom je langs de authentieke woonhuizen. Wanneer de dijk in zicht komt, kun je doorlopen naar de bekende vuurtoren het ‘Paard van Marken’. Al met al is deze wandeling ongeveer 4 a 5 kilometer lang. 

Andere leuke wandelroutes door Marken zijn bijvoorbeeld de ‘Wevenroute’ (6,18 km) of de route ‘Mooi Marken’ (8,69 km). 

Marken Winkeltjesroute

Verspreid door Marken liggen een aantal speciale winkeltjes. Gezamenlijk vormen zij de Marker Winkeltjesroute. Neem tijdens de wandeling door Marken rustig de tijd om lekker rond te neuzen. Wat dacht je van oudhollandse snoepwaren in het Snoephuisje van Marken of luxe cadeauartikelen in de Winkel van Lijs. Bekijk hier de Marker Winkeltjesroute.

Bekijk de Marker Winkeltjesroute.

6. Wandeling met een gids

Voor wandelliefhebbers is er de mogelijkheid om onder begeleiding van een gids een wandeltocht over Marken te maken. Tijdens de wandeling wandel je langs alle bezienswaardigheden en breng je een bezoek aan het Marker Museum en een authentiek Marker huisje.

Een kaartje voor de wandeling met een gids door Marken is te koop bij het kassahuisje van de Volendam Marken Express. Het ticket kun je kopen tot 15.00 uur. 

Adres kassahuisje: Havenbuurt 19, Marken. 

Wervenroute 6,2 km 01:30 dénivelé : 1m
La Wervenroute est une promenade circulaire polyvalente sur l'ancienne île de Marken. Vous marchez le long de la digue et dans les rues des quartiers résidentiels typiques de Marker, qui étaient à l'origine construits sur des quais. Les chantiers sont des monticules artificiels de 2 à 3 mètres de haut, que les habitants ont vomi avec du fumier, de la tourbe et des ordures car l'île était souvent inondée plusieurs fois par an. Depuis la construction de l'Afsluitdijk en 1932, le danger d'inondation a disparu, mais les quais sont restés. L'itinéraire est marqué d'autocollants bleus avec le nom de l'itinéraire et une icône dessus. Les options alternatives sont indiquées par des autocollants jaunes
Mooi Marken 8,69 km 01:45 dénivelé : 2m
Un merveilleux voyage de découverte sur la belle Marken. Cette petite île est encore très authentique et possède de nombreux endroits magnifiques. Avec cet itinéraire, vous pouvez tous les voir! Cette belle route à pied à travers Marken vous mène le long de tous les beaux endroits. Jusqu'en 1957, c'était encore une vraie île, lorsque la digue a été construite qui relie Marken au continent. Au Moyen Âge, Marken était habitée par des moines de Frise. Plus tard, il est devenu un village de pêcheurs, avec des quais et des maisons en bois caractéristiques sur pilotis. Marken se sent vraiment encore comme une île, vous le remarquerez bientôt lorsque vous sortez. Le plus bel endroit sur votre route est Het Paard van Marken, le phare saisissant de 1839.
Winkeltjesroute      

Verspreid door Marken liggen een aantal speciale winkeltjes. Gezamenlijk vormen zij de Marker Winkeltjesroute. Neem tijdens de wandeling door Marken rustig de tijd om lekker rond te neuzen. Wat dacht je van oudhollandse snoepwaren in het Snoephuisje van Marken of luxe cadeauartikelen in de Winkel van Lijs.

  1. Klompenmakerij
  2. Klederdracht, Antiek, Curiosa en Souvenirs
  3. 't Marker Beertje
  4. Winkel van Lijs
  5. Kunst, Boeken & Antiek
  6. Stoffenwinkel G. Visser
  7. Souvenirshop De Boer
  8. Kunstnijverheidsatelier Zo!
  9. Sijtje Boes Souvenirs
  10. Het snoephuisje van Marken
   
   
 

 

Sites web
 
Sites web
       
Quand y aller ?
       
Que voir ?
 
Que faire ?
 
Patrimoine historique (palais, forteresse, château, ...)
         
Patrimoine architectural
Gastronomie (Restaurants, bar)
           
Activités / excursions